Czasami trudno rozpoznać, czy problemy jakie ma dziecko to dysleksja. Podaję cechy jakimi charakteryzuje się uczeń mający dysleksję.
LISTA CECH DYSLEKTYKA: Lęk przed pisaniem. Lęk przed odpowiadaniem. Strach przed czytaniem przy kimś, przy grupie / klasie. Wolniej uczy się czytania i pisania. Czuje się nieswojo w grupie / klasie, osamotniony. Na wszelkie sposoby unika szkoły. Stara się ,ale nie widać pozytywnych skutków. Ma niską samoocenę. Brak poczucia czasu. Ma trudności w rozumieniu treści przedstawionej na obrazku. Opis obrazka jest ubogi, mała ilość szczegółów. Trudności w zapamiętaniu trudnych kształtów liter, myli je. Nie zapamiętują drobnych elementów(ogonki, kropki, kreski, haczyki). Wolne tempo czytania. Trudności w modulowaniu głosu przy użyciu znaków przystankowych. Trudności w odwzorowaniu figur geometrycznych. Rysunki są ubogie. Trudność z wypowiadaniem się. Często wada wymowy. Myli znaczenie wyrazów o podobnym brzmieniu. Może wystąpić pismo lustrzane. Opuszcza litery, sylaby, wyrazy podczas czytania i pisania. Odwraca porządek liter. Myli kierunek zapisu. Źle wybiera linijki. Źle wykonuje tabelki i zapisy słupkowe. Mała precyzja ruchów dłoni i palców. Pismo brzydkie, litery drżące, za małe, za duże, za szerokie, za wąskie, nierówne, nie mieszczące się w liniaturze. Zeszyty prowadzone niestarannie, przy dużym wysiłku. Nie potrafi korzystać z własnych notatek. Trudności u geografii, w orientacji w kierunkach świata. Trudności w orientacji przestrzennej. Myli się w zadaniach matematycznych ( błędne zapisywanie słupków ). Trudności w nauce tabliczki mnożenia. Słabe rozumienie pojęć geometrycznych. Trudności w rozumieniu gramatyki. Brak umiejętności zaplanowania pracy np. na technice. Trudności w nauce historii – wydarzeń chronologicznych.
Opracowała: Dorota Matuszelańska
|